Mungkinkah ::

segala kesedihan akan di akhiri dengan kegembiraan
segala penderitaan di akhiri dengan kebahagiaan
segala kejahatan diakhiri dengan kebaikan ??

Carian anda??

Mengenaliku..

Aku dilahirkan oleh ibundaku di Ipoh, Perak. Oleh kerana ayahandaku telah bersara dari pekerjaannya lantas kami pun kembali ke Kedah.. Di negeri jelapang padi inilah aku membesar sebagai pu3. Aku tidak kesunyian kerana mempunyai kakak dan abang. Mahligai ibunda dan ayahandalah tempat yang teristimewa dan banyak kenangannya.

Kini pu3 telah dewasa dan telah mempunyai 4 cahaya mata. Seorang 2 puteri dan 2 putera. Namun Allah lebih menyayangi puteraku. Kini tinggallah aku bersama 2 puteri dan seorang putera. Aku kini menetap di Kedah di negeri tempat aku membesar..

Anakku yang sulung kini berumur 8 tahun, bijak, petah berkata-kata dan pemalu. Anakkku yang kedua berumur 6 tahun, aktif, pintar dan nakal. Anakku yang keempat pula masih kecil lagi baru berumur 6 bulan. Tanpa kehadiran mereka pasti suramlah hidup ini.

Buat kalian, terima kasih kerana sudi melawatku di blog yang tak seberapa ini. Blog ini hanya mengisahkan suka dukaku dan anak-anak.. Sekadar luahan rasa..

Thursday, July 29, 2010

Syukur Alhamdulilah..

Salam.. semua..
Alhamdulilah, seorg sahabat baikku telah pun selamat melahirkan bayi lelaki.. Comel sgt baby adie.. Namanya pun sedap Muhammad Afif Abqari.. Terus aku tersenyum.. Afif.. Salah satu nama anakku Ammar Afif.. Memang masa nak bagi nama tu aku dan adie memang pernah suarakan hasrat  untuk memilih nama tersebut.  rasa macam Afif lahir semula.. Mudahan Muhammd Afif Abqari menjadi anak yang soleh dan beriman. Sayang Afif..sayang Muhammad dan Tasneem... Adie.. terima kasih  ye.. kerana sentiasa menyokongku.. dan menasihatku..


Muhammad Afif Abqari

 Aku pun berharap anak dalam  perutku ini selamat dilahirkan.. Kawan2 doakan yang terbaik buatku. Permudahkanlah untukku melahirkan anakku ini. Kini kandungan ku dan pun mencecah 29 minggu. Tapi macam tahun lepas aku  menghidap Poly (air ketuban banyak). Apa yang ku layari di internet banyak yang merisaukan aku. Aku harap anak ini sihat dan normal. Ya. Alllah bantulah ku yang daif dan serba kekurangan ini...

Friday, July 23, 2010

Buat ketenangan utk diriku

Ubat penenang” dari Al-Quran

Posted by hayati husni in Ponder.
trackback

 
Mungkin bahan di bawah berguna kepada kita suatu masa
nanti. “Ubat penenang” dari Al-Quran ni tak ditakwil lagi kemujarapannya..
 
KENAPA AKU DIUJI?
      Apakah   manusia   itu   mengira   bahwa   mereka   dibiarkan  (saja)
      mengatakan:”Kami  telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan
      sesungguhnya  Kami  telah  menguji  orang-orang  sebelum mereka, maka
      sesungguhnya    Allah   mengetahui   orang-orang   yang   benar   dan
      sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ~ Surah Al-Ankabut
      ayat 2-3

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
      Boleh  jadi  kamu  membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
      boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
      Allah  mengetahui,  sedang  kamu  tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah
      ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
      Allah    tidak    membebani   seseorang   melainkan   sesuai   dengan
      kesanggupannya ~ Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUSTASI?
      Janganlah  kamu  bersikap  lemah,  dan janganlah (pula) kamu bersedih
      hati,  padahal  kamulah  orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
      jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
      Hai   orang-orang  yang  beriman,  bersabarlah  kamu  dan  kuatkanlah
      kesabaranmu  dan  tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan
      bertaqwalah  kepada  Allah   supaya  kamu beruntung. ~ Surah Al-Imran
      ayat 200

      Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
      demikian itu sungguh berat, kecuali bagi  orang-orang yang khusyu’, ~
      Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
      Sesungguhnya  Allah  telah  membeli dari orang-orang mu’min, diri dan
      harta  mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~ Surah At-Taubah
      ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
      Cukuplah  Allah  bagiku;  tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya
      aku bertawakal  ~ Surah At-Taubah ayat 129

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
      ..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
        berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~ Surah
        Yusuf ayat 87


* Mudahan aku kan tabah dan dikurniakan hidayah.. amin..

Penenang Hati

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

[1] Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?,

[2] Dan Kami telah menghilangkan dari padamu bebanmu,

[3] yang memberatkan punggungmu?

[4] Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu.

[5] Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,

[6] sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

[7] Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain,

[8] dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.

You are never alone

Sometimes, when the world's not on your side
You don't know where to run to
You don't know where to hide.
You gaze, at the stars in the sky
At the mountains so high
Through the tears in your eyes.
Looking for a reason,
to replace what is gone.
Just remember, remember
That you are never alone.
You are never alone (you are never alone)
Just reach into your heart
And Allah is always there.
You are never alone (you are never alone)
Through sorrow and through grief
Through happiness and peace
You are never alone.
So now as you long for your past
Prepare for your future
But knowing nothings going to last
You see this life is but a road
A straight and narrow path
To our final abode
So travel well O Muslim
And Paradise will be your home
And always remember
That you are never alone.
You are never alone (you are never alone)
Just reach into your heart
And Allah is always there.
You are never alone (Allah is there)
Through sorrow and through grief
Through happiness and peace
You are never alone.
You are never alone (you are never never alone)
Just reach into your heart
And Allah is always there.
You are never alone (you are never alone)
Through sorrow and through grief
Through happiness and peace
You are never alone.

Thursday, July 22, 2010

Always Be There

Album : thank you ALLAH
Munsyid : Maher Zain
http://liriknasyid.com


 

Allahuakbar…

If you ask me about Allah
And what I know about it
I'll answer will be .....

It's everything about Allah
The pure love to our soul
Who have created you and me,
The heaven and whole universe
The One that made us hold and free
The Guardian of His True believers

So when the time gets hard
There's no way to turn
As He promises to you
He'll always be there
To bless us with His love and His mercy coz
As He promises to you
He'll always be there

He's always watching us, guiding us
And He knows what's in our little heart
So when you lose your way to Allah
You should turn
As He promises to you He'll always be there ...

Could bring the sun from the darkness
Into the light
Subhanallah
Capable of everything
Should never feel afraid of anything
As long as we follow His guidance
All the way through a short time
We have in this life
Soon it'll all be over
And we'll be in His heaven
And we'll all be fined

So when the time gets hard
There's no way to turn
As He promises to you
He'll always be there
To bless us with His love and His mercy coz
As He promises to you
He'll always be there
He's always watching us, guiding us
And He knows what's in our little Heart
So when you lose your way to Allah
You should turn
As He promises to you He'll always be there

Allahuakbar

Monday, July 5, 2010

Tidak ku sangka jadi begini..

Yaa.. allah.. inilah  ujian dan dugaan mu lagi.. tabahkan hatiku yaallah , aku hanya hambamu yang lemah.. tak tertahan rasanya tersiksa begini.. tentu ada hikmah disebalik yang berlaku.. Sama ada menyedarkan aku atau dia.. Tapi kenapa dia langsung tak kesiankan aku.. kasih sayangnya hanya di bibir. Dalam hati bergelodak perasaan lain.. Puas sudah ku mencari akhirnya biarlah aku mengalah.. Salahkah aku jika hanya mencari kebahagian yang tidak kekal ini. Biarpun hidup sedetik cuma di dunia ini. Ingin jua ku nikmati setitis bahagia. Alangkah kesiannya anak-anak kecil ini yang tidak mengerti apa-apa.. Sedangkan mereka perlu membesar dengan bimbingan dan keluarga yang bahagia.. Apalah dayaku.. aku sudah mencuba namun sinar itu nampaknya makin jauh..Mampukah aku menipu hati ini lagi... mampukan aku  menahan segala derita di dada.. Mengapa pula aku menyiksa diri demi sebuah impian yang tidak pasti. Jika itu yang kau kejar dunia semata-mata. Pergilah.. tidakkan ku halangnya buat kali ini. Demi akhirat yang kau cicirkan.. Suatu hari nanti kau akan sedarilah.. betapa ruginya kaca ini yang kau rendahkan harganya..  Demi anak-anak tercinta.. biarlah mereka tidak tahu apa puncanya apa yg berlaku.. tapi percayalah akan ku didikmu.. dan belaimu hingga tak pernah rasa kurangnya kasih sayang ini.

Sunday, July 4, 2010

Aktvt petang ini..


Aktiviyi pada petang ini, membuat kek coklat kukus bersama Adriana dan Afiq.. Haha.. seronok diorg boleh buat kek sendiri.. Skrg dua2 dah kekenyangan makan kek. Dua-dua dah terbaring tengok tv. Mmm.. sori la.. ibu tak larat la nak bawak p taman. Dalam keadaan macm nie.. nak pi jalan mana2 pun aku dah tak larat.. Kena fikir banyak kali.. Baru 6 bulan tapi  disebabkan ada masalah lain.. Tu yang kena berhati2, aku harap aku akan selamat dan mudahan dipermudahkan semuanya.

Mmm ayah budak2 nie tak balik lagi.. dah berapa dok keja malam.. Hinggakan sabtu dan ahad pun kena kerja.. Nak buat macam mana dah tugas.. Selagi tak siap tugasan macm tu la.. Aku kira beruntungla.. tak payah ke opis kerja mmg la sampai bila pun tak akan abiskan.. Kadang2 anak2 kecil ne merunggut juga.. mungkin juga merajuk dengan si Ayah.. Lewat malam baru ayah balik.. Si afiqlah yg selalu mengadu ayahnya tak sempat nak layan dia..  Huhu sabarlah anakku.. Mungkin ayah pun tahu masa dia amat terhad dengan keluarga.. Tapi aku harap aku sentiasa ada semasa usia kecil mereka ini, masa yang paling berharga untuk ibubapa disisi anak2. Melihat anak2 membesar. Harapan ku semoga anak-anakku sentiasa gembira.. Mudahan suamiku akan sentiasa disisi kami...