Mungkinkah ::

segala kesedihan akan di akhiri dengan kegembiraan
segala penderitaan di akhiri dengan kebahagiaan
segala kejahatan diakhiri dengan kebaikan ??

Carian anda??

Mengenaliku..

Aku dilahirkan oleh ibundaku di Ipoh, Perak. Oleh kerana ayahandaku telah bersara dari pekerjaannya lantas kami pun kembali ke Kedah.. Di negeri jelapang padi inilah aku membesar sebagai pu3. Aku tidak kesunyian kerana mempunyai kakak dan abang. Mahligai ibunda dan ayahandalah tempat yang teristimewa dan banyak kenangannya.

Kini pu3 telah dewasa dan telah mempunyai 4 cahaya mata. Seorang 2 puteri dan 2 putera. Namun Allah lebih menyayangi puteraku. Kini tinggallah aku bersama 2 puteri dan seorang putera. Aku kini menetap di Kedah di negeri tempat aku membesar..

Anakku yang sulung kini berumur 8 tahun, bijak, petah berkata-kata dan pemalu. Anakkku yang kedua berumur 6 tahun, aktif, pintar dan nakal. Anakku yang keempat pula masih kecil lagi baru berumur 6 bulan. Tanpa kehadiran mereka pasti suramlah hidup ini.

Buat kalian, terima kasih kerana sudi melawatku di blog yang tak seberapa ini. Blog ini hanya mengisahkan suka dukaku dan anak-anak.. Sekadar luahan rasa..

Monday, December 14, 2009

Preggy or Period??

Bestnya perasaan semasa dapat tahu I'm pregnant. Entah lah... kini perkataan tu aku sendiri tak dapat nak ulaskan atau gambarkan maksud dalam jiwa ini. Redha di atas takdirmu, Ya Allah.. kau berikanlah ketabahan pada hati ku ini. Kawan-kawan ramai yang dah melangkah ke alam ibu. Malah ramai juga yang menambah bilangan ahli keluarga. Tapi aku.. masih belum berjaya menambah bilangan ahli. Dalam hati kami sebenarnya dah pun berlima, Tapi di alam nyata ini tidak.

Bila dapat tahu berita gembira kawan-kawan, aku pun tumpang gembira juga, senyum dibibir tak pernah lekang. Memberi harapan buat mereka, mendoakan agar mendapat anak yang soleh, sihat dan sempurna sifatnya.  Kenapa pula terdetik dalam hati ini cemburu kepada mereka, rasa diri ini serba kekuranga. Padahal aku sudahpun mempunyai dua cahaya mata yang amat comel. Masihkan aku tidak bersyukur dengan kurniaan mu ini. Sesungguhnya aku hanya insan yang lemah..

Berbisik pada hati, sabarlah.. rezeki mereka semua, rezekiku belum lagi. Kuserahkan segalanya kepadamu, seluruh hidupku, ku serahkan segalanya padamu. Hanya kau sajalah yang Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi diriku dan keluarga ku ini. Hikmah di atas segala yang berlaku. Memberikan peluang padaku untuk membina semula keluarga ini yang hampir layu suatu ketika dulu. Terima kasih pada suamiku kerana berada di ketika aku memerlukan sokongan. Terima kasih kerana menerima diriku seadanya. Maafkan aku jika aku  selalu menyusahkan mu.

Perasaan aku selalu bercampur baur, teringin untuk hamil semula, tapi aku risau peristiwa lama kan berulang kembali, aku bimbang mampukan aku menghadapinya lagi. Mampukah aku melahirkan anak yang soleh. Pernah jua ku bertanyakan perkara ini pada suamiku, baginya biarlah aku berehat dulu. Ya, aku perlu berehat setelah lama aku menanggung kesakitan, perit dan bermacam lagi. Semua itu menjadikan aku insan yang tabah. Syukur padamu. Kadang-kadang, masih terasa kaki kecil itu menendang kuat dalam rahimku, meminta-minta aku membelainya setiap waktu. Terasa dia dalam diriku. Seakan tidak dapat dipisahkan lagi. Masih terbayang wajah kecilnya yang sayu dan suci itu di kotak fikiranku. Masih segar semuanya, masih jelas.

Perasaan aku juga bercampur baur, mungkin kecewa mungkin tidak, bila aku didatangi period seperti biasa. Tiap-tiap bulan rasa seperti bermain teka teki. Ada ke tak.. Kalau ada pun tak pa, kalau tak de pun tak palah. belum dianugerahkan lagi. Mungkin aku mengharapkan pengganti tapi bagiku tiada penggantimu. Hanya ku mendoakan semoga dikurniakan zuriat yang soleh, dan yang lebih baik. Kau terlalu istimewa..

Aku harus sedar, aku harus positif, semua yang berlaku menjadikan aku insan yang lebih tabah, matang dan redha di atas segala yang telah ditakdirkan buatku. Life goes on.. Right, aku harus yakin bahwa masa akan datang, masa depan menanti ku di hadapan. aku harus buka minda ku untuk berlari dengan pantas ke hadapan bersama kenanganmu, ku bawa agar ia menghiasi hidupku, menjadi sebahagian hidupku. Semua ini adalah indah, anugerah Allah, hikmah daripadanya untuk menjadikan ku kuat dan terus beriman padanya. Insyaallah...

Saturday, December 12, 2009

Happy Birthday My Princess Adriana Fatin-2/12/09

Ohhh... mcam mana la plak aku boleh terlupa nak celebrate birthday kakak ni. Huh.. dah makin pelupa aku nie.. Anak baru dua dah lupa belum sampai sepuluh lagi. Adohai.. rasa ralat sangat. Dah terlewat seminggu pun. Tu pun nasib la my hubby yang call bgtau pasal birthday kakak nie. My hubby pun terlupa juga.. MM masing2 dah terlupa nie.. Biasanya aku buat alert kat hanphone. Tapi lepas tukar hp lupa plak nak addkan semula remider tu. Sorry ye kakak.. Ibu terlupa laaa.. Masa aku dapat tahu tu aku masih lagi di Damai Laut.

8/12/09, Seminar dah tamat dan boleh balik rumah.. sampai di rumah dalam pukul 5.30 my hubby belum lagi balik dari kerja, Terdetik hati nak buat suprise party untuk kakak. Nak cover balik yang terlupa tu.. He.heee.. Nasib my hubby setuju, Thanks yang.. Tolong sediakan persiapan majlis harijadi kakak yg sederhana tu. Dalam masa yang singkat tu aku  segera beli hadiah dan kek untuk kakak. Hadiah afiq pun ada juga. Kena bli kalau tak mengamuk la dia. Aku dan suami blikan anak patung dan juga scooter sebagai hadiah. Kejutan bermula bila suamiku ambil anak-anak kat rumah pengasuh. Masa tu la,.. aku buat persiapan. Dalam pukul 7 mlm rasanya, aku menyorok kat tepi dinding, lampu rumah semua ditutup, hanya 3 batang lilin je menerangi rumah. Aku standby tunggu kakak dan afiq masuk. SUPRISE!! kataku sambil berjalan ke arahnya membawa kek harijadi. Hehe.. tergamam kakak dan afiq terkejut nampak aku..  Best juga buat suprise ni.. Aku mmg sukakan suprise.. Tapi jarang plak org buat suprise kat aku..Sebab kadang2 aku ada instict tau. Simple je majlis tu.. Cukup untuk kami berempat je.. Hmm kalau la ada Ammar.. tapi aku rasa Ammar sentiasa di sisi kami walau apa jua kami lakukan. Anak-anak ku pun begitu sentiasa ingatkan adik mereka. Mudahan Ammar tenang di sana.. We miss u... so MUCH..

OPTIMIS kah aku??

Pada 6-8 Disember 09, aku menghadiri Seminar Kehebatan Minda dan Imej Positif atau OPTIMIS 09'. Seminar berikut di adakan di Swiss-Garden Golf Resort & SPA, Damai Laut, Perak. Tergerak hati ini untuk menghadiri seminar sebegini. Sebenarnya dalam diri ini masih tercari-cari sikap positif dalam diri ini. Selalunya yang negatif la yang muncul menguasai minda. Seminar yang kuhadiri ini memang best. Dibarisi penceramah yang dikenali iaitu Tengku Dr. Asmadi, Sharifah Shawati, dan juga Prof Madya Dr Syarifah Hayaati ternyata meransangkan semangat semua perserta yang hadir. Seramai 140 peserta yang hadir dalam seminar yang dianjurkan oleh UTM ini. Setiap tahun mereka mendapat sambutan yang menggalakkan dari pelbagai negeri. Ini merupakan kali pertama aku menhadri seminar spt ini.

Banyak yang ke perolehi daripada seminar ini, apa yang dapat ku simpulkan disini. Minda kita yang di cipta oleh Allah sememangkan cukup hebat. Cuma kita sahaja yang tak sedar akan kehebatan itu. Minda yang cantik, merupakan minda yang sentiasa berfikiran positif, baik dan sentiasa mengingati Allah. Walau sejauhmana hebatnya kita nie jangan sesekali melupakan Yang Maha Esa. Banyak kelemahan yang dapat ku semak pada diri ini. Harap aku dapat perbaikinya. Aku perlu potisif terhadap diriku, pekerjaanku. Barulah aku boleh maju ke depan.

Thursday, December 3, 2009

Adriana dah konvo..

19/11/2009 


Alhamdulilah, anak aku yang sulung ini dah pun tamat tadika kemas. Cabaran sebenar kakak akan hadapi selepas ini. Acara bermula pada pukul 830 pagi bertempat di Dewan Orang ramai, Trolak Utara. Acara dimulakan dengan lagu kebangsaan dan juga lagu kemas. Tetamu VIP yang akan memberikan sijil pada anak-anak adalah Kushairi, Adun Slim River. Majlis dimeriahkan dengan gerak rama dari tadika kakak. Gerak rama ini lah yg melayakkan kakak dan juga rakan-rakannya mewakili tadika kemas Perak di Peringkat Kebangsaan. Wah.. bangga sungguh aku pada ketika itu. Anak aku terpilih mewakili negeri Perak. Teserlah bakat kakak gitu.

Ramainya ibu bapa yang hadir, semua bangga dengan pencapaian anak masing-masing. Semua memberikan sokongan yang tidak berbelah bagi. Comelnya kakak memakai jubah konvo. Harapan ku semoga pengalaman ini akan lebih menyemarakkan semangat dan iltizam untuk terus belajar. Masih jauh perjalananmu, selagi dayaku ada akan ku sokongmu hingga ke puncak jaya.

Tahun hadapan 2010, akan menjelma, bermula alam persekolahan yang penuh cabaran. Masa zaman aku dulu berbeza sangat. Zaman skarang semuanya kena pantas belajar, kena bersaing. Kakak yang nak masuk sekolah aku yang dok gelabah bolehkah kakak sesuaikan dirinya di sekolah. Siapa pula nak tenggokkan kakak jika ada budak yang buli dan mengambil kesempatan dan sebagainya bermain difikiran. Perasaan seorang ibu sentiasa ingin melindungi anak-anaknya yang membuatkan perasaanku dibuai begini. Aku sepatutnya yakin dengan kakak. Ya. semestinya kakak boleh.. Tak sabar nak belikan kakak peralatan sekolah, baju, kasut dsbnya. Tak sabar pula nak hantar kakak ke sekolah, sambil melambai tangan dan dalam hati berdoa kejayaannya. Tak sabar juga melilhat kakinya melangkah dengan berani dan yakin masuk ke pintu pagar sekolahnya. Cepatnya masa berlalu, kakak dah pun nak masuk sekolah.
 
Afiq pula masuk tadika, mm bagaimana la pula ragamnya. Biasanya pagi2 susah dia nak bangun, kalau bangun siapla mengamuk sakan. Semua tak kena. Inikan nak kena bangunkan dan mandi pagi tiap-tiap hari. Cabaran juga nie bagi aku nak handle  Afiq kena ada caranya. Kakak dulu senang je, sebb dia memamng nak sangat pergi tadika tu. Tapi aku rasa mula-mula susah juga tapi lama-lama dia ok la. Ayat biasa memujuk hati. Harap aku tak akan terlewat pergi kerja. Mudahan Allah akan permudahkan segala urusanku. Amin.

MAKANAN PENCUCI RACUN - DETOXIFY

When it comes to cleansing your body of harmful toxins, food really is the best medicine. You’ll be amazed to learn that many of your favorite foods also cleanse the body’s detoxification organs like the liver, intestines, kidneys, and skin, preventing harmful toxic buildup. Help ward off the harmful effects of pollution, food additives, second-hand smoke, and other toxins with delicious fruits, vegetables, nuts, oils, and beans.

Apples. Because apples are high in pectin, a type of fiber that binds to cholesterol and heavy metals in the body, they help eliminate toxic build up and to cleanse the intestines.

Avocados. We rarely think of avocados as a cleansing food but these nutritional powerhouses lower cholesterol and dilate blood vessels while blocking artery-destroying toxicity. Avocados contain a nutrient called glutathione, which blocks at least thirty different carcinogens while helping the liver detoxify synthetic chemicals.

Beets. Time to whip up some delicious borscht soup since its main ingredient, beets, contain a unique mixture of natural plant compounds that make them superb blood purifiers and liver cleansers.

Blueberries. Truly one of the most powerful healing foods, blueberries contain natural aspirin that helps lessen the tissue-damaging effects of chronic inflammation, while lessening pain. Blueberries also act as antibiotics by blocking bacteria in the urinary tract, thereby helping to prevent infections. They also have antiviral properties and help to block toxins from crossing the blood-brain barrier to gain access to the delicate brain.

Cabbage. Cabbage contains numerous anticancer and antioxidant compounds and helps the liver break down excess hormones. Cabbage also cleanses the digestive tract and neutralizes some of the damaging compounds found in cigarette smoke (and second-hand smoke). It also strengthens the liver’s ability to detoxify.

Celery and Celery Seeds. Celery and celery seeds are excellent blood cleansers and contain many different anti-cancer compounds that help detoxify cancer cells from the body. Celery seeds contain over twenty anti-inflammatory substances. It is particularly good for detoxifying substances found in cigarette smoke.


Cranberries. Cleanse your body from harmful bacteria and viruses that may be lingering in your urinary tract with cranberries since they contain antibiotic and antiviral substances.

Flaxseeds and Flaxseed Oil. Loaded with essential fatty acids, particularly the Omega-3s, flaxseeds and flaxseed oil are essential for many cleansing functions throughout the body.

Garlic. Eat garlic to cleanse harmful bacteria, intestinal parasites and viruses from your body, especially from the blood and intestines. It also helps cleanse build-up from the arteries and has anti-cancer and antioxidant properties that help detoxify the body of harmful substances. Additionally, garlic assists with cleansing the respiratory tract by expelling mucous build-up in the lungs and sinuses. For the health benefits, choose only fresh garlic, not garlic powder, which has virtually none of the above properties.


Grapefruit. Add a ruby red grapefruit to your breakfast to benefit from pectin fiber that binds to cholesterol, thereby cleansing the blood. Pectin also binds to heavy metals and helps escort them out of the body. It also has antiviral compounds that cleanse harmful viruses out of the body. Grapefruit is an excellent intestinal and liver detoxifier.

Kale. Steam some kale to benefit from its powerful anti-cancer and antioxidant compounds that help cleanse the body of harmful substances. It is also high in fiber, which helps cleanse the intestinal tract. Like cabbage, kale helps neutralize compounds found in cigarette smoke and strengthens liver cleansing.

Legumes. Add a handful of cooked beans to your next meal since they loaded with fiber that helps lower cholesterol, cleanses the intestines, and regulates blood sugar levels. Legumes also help protect the body against cancer.

Lemons. Excellent liver detoxifiers, lemons contain high amounts of vitamin C, a vitamin needed by the body to make an important substance called glutathione. Glutathione helps the liver detoxify harmful chemicals. Add a squeeze of fresh lemon juice (not the bottled variety) to pure water to support your cleansing efforts on a daily basis.

Seaweed. Seaweed could be the most underrated vegetable in the western world. Studies at McGill University in Montreal showed that seaweeds bind to radioactive waste in the body. Seaweed also binds to heavy metals to help eliminate them from the body. In addition, they are powerhouses of minerals and trace minerals.

Watercress. If you haven’t tried watercress add this delicious green to your next sandwich since it increases detoxification enzymes and acts on cancer cells in the body. In a study at the Norwich Food Research Centre in the United Kingdom, smokers who were given 170 grams of watercress per day eliminated higher than average amounts of carcinogens in their urine, thereby eliminating them from their body.

Eating a variety of fresh fruits and vegetables assists with detoxifying harmful substances from your body. Who knew cleansing could taste so good?