Mungkinkah ::

segala kesedihan akan di akhiri dengan kegembiraan
segala penderitaan di akhiri dengan kebahagiaan
segala kejahatan diakhiri dengan kebaikan ??

Carian anda??

Mengenaliku..

Aku dilahirkan oleh ibundaku di Ipoh, Perak. Oleh kerana ayahandaku telah bersara dari pekerjaannya lantas kami pun kembali ke Kedah.. Di negeri jelapang padi inilah aku membesar sebagai pu3. Aku tidak kesunyian kerana mempunyai kakak dan abang. Mahligai ibunda dan ayahandalah tempat yang teristimewa dan banyak kenangannya.

Kini pu3 telah dewasa dan telah mempunyai 4 cahaya mata. Seorang 2 puteri dan 2 putera. Namun Allah lebih menyayangi puteraku. Kini tinggallah aku bersama 2 puteri dan seorang putera. Aku kini menetap di Kedah di negeri tempat aku membesar..

Anakku yang sulung kini berumur 8 tahun, bijak, petah berkata-kata dan pemalu. Anakkku yang kedua berumur 6 tahun, aktif, pintar dan nakal. Anakku yang keempat pula masih kecil lagi baru berumur 6 bulan. Tanpa kehadiran mereka pasti suramlah hidup ini.

Buat kalian, terima kasih kerana sudi melawatku di blog yang tak seberapa ini. Blog ini hanya mengisahkan suka dukaku dan anak-anak.. Sekadar luahan rasa..

Thursday, September 17, 2009

::~Selamat Hari Raya Buat Semua~::

Bagaimana dengan persiapan hari raya? Semestinya semua sedang sibuk. Mungkin ada juga yang masih shopping saat akhir ini. Alhamdulilah, mudahan ibadah kita diterima. 
Entah mengapa, raya tahun 2009 ini ku rasakan suram dan tak la segairah sangat aku nak meraikannya. Mungkin juga aku rasa kehilangan dan ku angan-angankan cahaya mata si kecil untuk menghiasi hidupku. Hanya Allah saja yang tahu apa yang terbaik buatku.
Namun persiapan tetap ku teruskan jua. Demi keluarga tercinta. Sehingga hari ini aku rasa semuanya dah selesai. Anak-anak dan suami pun dah lengkap persiapannya. Persiapan seperti biasa saja ala kadar. Tahun ini semuanya aku beli, kuih raya pun beli je. Tak de rasa keinginan membuatnya macam tahun-tahun dulu. aku start shopping baju anak2 di JJ, Wangsa Maju. Ramainya orang, meriah sangat. Nak bayar pun kena beratur panjang. Penat juga bawa budak-budak ni, macam2 la dimintanya. sekilas pandang, mataku ke arah baju si kecil, dalam hati teringat pada Ammar. Mesti comelkan si kecil pakai baju Melayu. Sedih memang la sedih, harap dapat berlima tahun nie, tapi tak de rezeki. Tak palah yang ada nie pun aku patut bersyukur. Gembira juga, dapat balik Kedah.. Bestnya.. dapat balik kampungku.. Tapi raya ketiga dah balik semula Tanjung Malim.. Sekejap je balik. Suamiku dah mula bertugas pada hari raya ke empat.





HARI RAYA YANG HAKIKI:
Anas bin Malik berkata, ada 5 erti Hari Raya yg sebenarnya:
  • Hari yang dilalui oleh mukmin yang tidak dicatit padanya dosa-dosa.
  • Hari yg keluar dari dunia ini(mati) dengan membawa Iman, dapat mengucap dua kalimah syahadah dan terpelihara dari tipuan Syaitan
  • Hari yg dia berjaya menempuh Titian Siratul Mustakim dengan aman, selamat daripada huru, selama Qiamat dan terlepas dari seksaan Malaikat Zabaniah.
  • Hari yang dia masuk ke dalam Syurga dan aman (terpelihara) daripada Neraka Jahim
  • Hari di mana dia dapat melihat Zat Tuhannya.

1 comment:

  1. Selamat hari raya..

    Ampun dan maaf dipinta andai ada salah dan silap dalam berbicara..

    Salam Syawal,
    Jiey-Mien-Rayyan

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi menjengah blog saya, sudilah kiranya mmeberi sebarang komen.