Mungkinkah ::

segala kesedihan akan di akhiri dengan kegembiraan
segala penderitaan di akhiri dengan kebahagiaan
segala kejahatan diakhiri dengan kebaikan ??

Carian anda??

Mengenaliku..

Aku dilahirkan oleh ibundaku di Ipoh, Perak. Oleh kerana ayahandaku telah bersara dari pekerjaannya lantas kami pun kembali ke Kedah.. Di negeri jelapang padi inilah aku membesar sebagai pu3. Aku tidak kesunyian kerana mempunyai kakak dan abang. Mahligai ibunda dan ayahandalah tempat yang teristimewa dan banyak kenangannya.

Kini pu3 telah dewasa dan telah mempunyai 4 cahaya mata. Seorang 2 puteri dan 2 putera. Namun Allah lebih menyayangi puteraku. Kini tinggallah aku bersama 2 puteri dan seorang putera. Aku kini menetap di Kedah di negeri tempat aku membesar..

Anakku yang sulung kini berumur 8 tahun, bijak, petah berkata-kata dan pemalu. Anakkku yang kedua berumur 6 tahun, aktif, pintar dan nakal. Anakku yang keempat pula masih kecil lagi baru berumur 6 bulan. Tanpa kehadiran mereka pasti suramlah hidup ini.

Buat kalian, terima kasih kerana sudi melawatku di blog yang tak seberapa ini. Blog ini hanya mengisahkan suka dukaku dan anak-anak.. Sekadar luahan rasa..

Wednesday, September 30, 2009

Puteriku belajar



Puteriku hari nie dengan semangat belajar Al Furqan. Buku nie aku beli kat MPH Store Wangsa Maju. alhamdulilah lancar di mengaji. Ada 3 set aku beli untuk puteriku ini. Buku pantas membaca BM dan BI dan al furqan ni. Yang buku BM tu dah hampir  nak habis dah dia mentelaah. Nampak dia berminat mengaji. Sebab tadinya aku suruh dia ambil mana-mana buku. Dipilihnya buku ini.  Sebelum itu dah 2 hari kakak belajar bersolat. Suami ku yang ajar. Aku kadang-kadang tak sempat nak ajar. Kelam kabut nak menguruskan makan minum dan rumah. Hari ini sebaik sahaja aku balik dari ofis terus mula masak. Habis masak pukul 8 masih sempat solat Maghrib. Tapi hari-hari macam ni penat jugalah. Kain dalam mesin basuh belum disidai lagi. Kejap lagilah nak berblog kejap.

Selepas makan malam, sempat mengajar kakak cara-cara solat. Mula suruh dia hafal sikit-sikit. Buat masa sekarang dah boleh baca Al-Fatihah dan 3 Qul. Rasa macam pendeknya masa, tak cukup masa yang ada nie. Kekadang risau juga, dapatkah aku mendidik anak-anak dengan sempurna. Kalau tak sempurna pun sekurang-kurangnya bila dia dah besar dia boleh berfikir dan manfaatkannya. Aku pun bukannya pandai sangat tapi aku cuba sedaya upaya ku untuk memberikan yang terbaik buat anak-anakku. Pasti semua ibu-ibu setuju dengan pendapatku. Tapi waktu aku sebaya dengan puteriku ini, mak aku seorang guru. Guru Bahasa Inggeris Sekolah Rendah. Mak akulah yang rajin mengajar, macam-macam alat mengajar dibuatnya. Tapi alat mengajar tu semua mak buat atas kreativitinya sendiri. Bagi zaman sekarang nie, alat bantuan mengajar tu senang didapati dari kedai. Cuma kena rajin cari supaya dapat yang terbaik. Teringat plak kenangan masa kecik, malas juga belajar asyik nak main je. Tapi pergorbanan seorang ibu untuk melihat anakknya berjaya, mak aku usahakan juga agar aku minat belajar. Semangatnya itu aku genggam dan akan ku cuba realisasikan kepada anak-anak tersayang.

Huh.. bukan mudah nak mengajar nie. Macam-macamlah iklan yang datang. Maksudku gangguan la.. dari tv, adiknya si afiq tu.. Tak dapat la nak beri perhatian. Tapi bila ajar kanak-kanak umur begini tak boleh ajar direct je.. kena break gak sebab mudah bosan. Cukup 2 page dah khatam. tak pa la at least dia nak belajar.

Esok tak tahulah macamana sempat ke tak aku nak jadi cikgu.. He..heee

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi menjengah blog saya, sudilah kiranya mmeberi sebarang komen.